dansnovell

Direktlänk till inlägg 28 juni 2014

Kapitel 21

Av dansnovell - 28 juni 2014 11:05

"När jag är ute på uppdrag får jag sådana här bilder via FN. De har faktiskt fått USA på att leverera dom. Jag får dom för att se att området är fritt från både människor och stora djur innan vi spränger av laddningarna. Det tar för lång tid att beställa dem i förväg så jag har fått ett nummer till en "John" på en ospecificerad myndighet i USA. Jag vet fortfarande inte vad han heter mer, eller om han ens verkligen heter John, men jag har pratat rätt mycket med honom de senaste åren. Han är en sådan där människa som alltid svarar oavsett tid på dygnet, så jag ringde honom innan vi åkte från lägenheten och sa som det var. Eftersom vi är ganska nära Bolivia så gick han med på att skicka mig bilder med Bolivia i ena hörnet och Fortuna i andra så att det ska passera obemärkt i deras granskningssystem. Fast jag måste erkänna att jag inte fått så här högupplösta bilder förut" avslutade Peter med ett leende. Santiago gapade av förvåning.

"Är det sant?" Peter nickade. "Du menar alltså att NSA hjälper den Paraguayska militären frivilligt?"

"Om det nu är NSA? Fast vilka skulle det annars vara? Nåja, indirekt så gör dom ju det även om dom inte vet om det. Eller det kanske de gör?" rättade Peter sig själv, "de kanske har full avlyssning och koll, men i vilket fall så skickar John en ny bild varje timme tills vi säger att det räcker." Santiago skrattade och sa

"Ursäkta Peter, men det här är bara för mycket. Men mitt i allt elände så är det här ju fantastiskt och till otroligt stor hjälp. Lägg upp bilderna på skärmarna!"

Peter fick hjälp av en av operatörerna och de kunde nu i detalj studera läget i Fortuna. Under tiden Peter berättade om bilderna hade en grupp i militärens flygutrustning anmält sig och väntade i ett angränsade rum. Santiago fortsatte att studera bilderna och Peters mobil pep igen.

 

 

Maria: Är på vån 2 i baren mitt emot kyrkan, mittenrum på baksidan ett fönster. Onda: 4 knarktyper med automatvapen, 1 polis, 1 barägare med gevär. Övriga: sjuk fru+dotter på vån 2, ca 2 i köket + ev fler i baren. Trappa utanför rummet, inga rum på vån 2 mot kyrkan. Saknar dig enormt!

(23.42)

 

Jag: Håller på att organisera hjälp. Göm mobilen, men se till att någon håller koll, och försök vila. Messar så fort jag vet mer. Saknar dig mer än du anar! Jag lovar att vi fixar det här!

 (23.44)

 

 

Peter var inte helt säker på det sista, men visst att både han och Santiago skulle göra allt för att uppfylla löftet.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av dansnovell - 1 augusti 2014 11:30

Solen hade just gått ned och de kunde urskilja den stjärnklara himlen i luckorna mellan träden bakom Marias lägenhet. Maria och Peter satt och åt middag tillsammans med Santiago och njöt av både dofterna från maten och från blommorna i trädgården, dä...

Av dansnovell - 25 juli 2014 11:30

Santiagos män ledde ut alla ur baren och bakband dem med buntband. Samtidigt som även stridshelikoptern landade bakom dem, steg Santiago ur helikoptern och sa till Peter med ett leende   "Gå du, hämta Maria!" Peter sprang över gräsmattan, in ge...

Av dansnovell - 18 juli 2014 11:45

Santiago lät sin helikopter hovra några hundra meter från centrum i Fortuna. Peter kunde se baren med gräsplanen bakom och längst bort kyrkan. Det såg precis ut som på satellitbilderna. Samhället låg öde i gryningen och daggen gjorde gräsmattan grå d...

Av dansnovell - 11 juli 2014 11:30


Peter vaknade av att Santiago ruskade honom och sa "Vakna Peter! Det är dags att ge sig av."   Peter kom först inte ens ihåg var han var, men när han gnuggat sömnen ur ögonen kom han ihåg att han var på militärförläggningen därför att Maria bli...

Av dansnovell - 4 juli 2014 13:23

Maria var rädd. Räddare än någon gång tidigare i livet. Hon låg på sängen och kramade sin mobil, och kunde bara inte förmå sig att gömma den någonstans. Det kändes som om den var hennes enda länk till tryggheten och det vanliga livet utanför hennes f...

Presentation


Du som dansar känner säkert igen dig. Ett nytt kapitel publiceras varje vecka.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards